.: Kontakt |
Adres:
ZSP Rymań, ul.Szkolna 2, 78-125 Rymań
tel./fax:
094 35 83 220,
e-mail:
rymangm@interia.pl |
|
|
.: Pedagog ZSP Rymań |
Plan dyżurów | Zadania | Artykuły
Pedagog szkolny - mgr Paulina Wróblewska
|
Plan dyżurów :
Godziny pracy pedagoga szkolnego
Rok szkolny2017/2018
Poniedziałek - 8:00 - 11:30
Wtorek - 8:00 - 12:30
Środa - 8:00 - 12:30
Czwartek - 8:00 - 12:00
Piątek - 8:30 - 12:30
|
Zadania pedagoga w roku szkolnym 2017/2018 :
Pomoc oferowana uczniom
Uczniowie mogą zgłaszać się do pedagoga szkolnego:
- gdy nie radzą sobie z nauką i potrzebują pomocy z tym związanej,
- gdy ktoś naruszy ich prawa,
- gdy ktoś stosuje wobec nich przemoc,
- gdy potrzebują pomocy i rady,
- gdy czują się samotni,
- gdy mają problemy z rówieśnikami,
- gdy mają problemy w rozpoznawaniu i kontrolowaniu emocji, mają niskie poczucie własnej wartości,
- gdy napotykają na problemy w środowisku rodzinnym,
- gdy chcą poradzić się wybierając przyszły zawód, szkołę.
Pomoc oferowana rodzicom
Rodzice uczniów mogą oczekiwać od pedagoga szkolnego pomocy w rozwiązywaniu sytuacji problemowych, dotyczących ich dziecka, związanych z:
- trudnościami w nauce, bądź niepowodzeniami szkolnymi – możliwość rozpoznawania przyczyn kłopotów w nauce, kierowanie do specjalistów, udzielanie wskazówek.
(konsultacje rodziców z psychologiem, bądź terapeutą rodzinnym na terenie szkoły lub Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kołobrzegu).
- pojawianiem się niepokojących spostrzeżeń związanych z procesem rozwoju i wychowania dziecka, trudności w komunikowaniu się z młodym człowiekiem,
- zaobserwowaniem nagłych , niepokojących zmian związanych z zachowaniem dziecka,
- funkcjonowaniem dziecka (zmiana zachowania dziecka, trudności wychowawcze, trudności na tle koleżeńskim)- diagnoza trudności ucznia zgłaszanych przez rodzica, udzielanie wskazówek i wsparcia, organizowanie pomocy specjalistycznej,
- porady i wsparcie w ramach wyboru przez dziecko dalszej ścieżki edukacyjnej.
POZOSTAŁE ZADANIA PEDAGOGA SZKOLNEGO W ŚWIETLE PRZEPISÓW PRAWA
Funkcje i zadania pedagoga szkolnego bardzo często są odpowiedzią na rzeczywistość szkolną oraz specyfikę pracy w danej placówce oraz etap edukacji, na jakim dana osoba pracuje. W myśl najnowszego rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej pedagogowi szkolnemu zostały przypisane następujące zadania:
1. Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów.
2.Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów.
3. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb.
4. Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży.
5. Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów.
6. Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
7. Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów.
8.Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej uczniom.
******************************************************
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna w szkole
Zgodnie
z nowym rozporządzeniem Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 17
listopada 2010 r. w szkołach wprowadzono zmiany dotyczące zasad
udzielania i organizacji pomocy psychologiczno - pedagogicznej. Choć
tego typu pomoc udzielana jest uczniom od wielu lat, z badań MEN
wynika, iż w placówkach edukacyjnych zwiększa się liczba uczniów
wymagających tego typu opieki. Celem wprowadzenia udoskonaleń w tej
kwestii jest zapewnienie pomocy dziecku, jak najbliżej środowiska jego
nauczania i wychowania, skuteczne i jak najszybsze rozpoznawanie jego
możliwości psychofizycznych, jak też rozpoznawanie i zaspokajanie jego
indywidualnych potrzeb rozwojowych oraz edukacyjnych. Przede wszystkim
zaś, chodzi o zapewnienie efektywnego wsparcia i pomocy psychologiczno
- pedagogicznej uczniowi w placówce, do której uczęszcza.
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
w szkole polega przede wszystkim na rozpoznawaniu i zaspokajaniu
indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów oraz ich
możliwości psychofizycznych. Te indywidualne potrzeby oraz możliwości
psychofizyczne mogą wynikać n.p.: ze szczególnych uzdolnień,
niepełnosprawności, niedostosowania społecznego, zagrożenia
niedostosowaniem społecznym, specyficznych trudności w uczeniu się,
zaburzeń komunikacji językowej, choroby przewlekłej, sytuacji
kryzysowych lub traumatycznych (np. śmierć rodzica, choroba),
niepowodzeń edukacyjnych, zaniedbań środowiskowych lub trudności
adaptacyjnych, związanych np.: z dłuższym pobytem za granicą. Pomoc
psychologiczno - pedagogiczna w szkole przewidziana jest przede
wszystkim dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Są to
między innymi uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
(dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dysmuzja), niepełnosprawnością
ruchową (z mózgowym porażeniem dziecięcym, z niedowładami, przepuklina,
niedorozwojem kończyn, itd.), niepełnosprawnością umysłową, deficytami
sensorycznymi (niewidzący, niedowidzący, niedosłyszący i niesłyszący),
niepełnosprawnościami sprzężonymi (autyzm, zespół Aspergera),
zaburzeniami zachowania (w tym również dzieci nieprzystosowane
społecznie), chorobami przewlekłymi. Zazwyczaj są to uczniowie
posiadający Opinię lub Orzeczenie Poradni Psychologiczno -
Pedagogicznej.
Zadaniem szkoły
jest zapewnienie uczniowi ze SPE pomocy poprzez m.in. działania mające
na celu: rozpoznawanie zainteresowań uczniów, w tym uczniów wybitnie
zdolnych oraz zaplanowanie im wsparcia, działania polegające na
rozpoznaniu indywidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych
ucznia, zindywidualizowanie pracy z uczniem na obowiązkowych i
dodatkowych zajęciach edukacyjnych, organizacja zajęć dydaktyczno -
wyrównawczych oraz specjalistycznych, klas terapeutycznych, zajęć
związanych z wyborem zawodu, jak również porad, konsultacji i
warsztatów dla uczniów oraz ich rodziców.
Proces pomocy psychologiczno - pedagogicznej w szkole, poprzez złożenie
wniosku do dyrektora szkoły, może zainicjować rodzic, wychowawca, bądź
nauczyciel, który zauważył potrzebę objęcia dziecka tego typu
wsparciem. Dyrektor szkoły po rozpatrzeniu wniosku, powołuje ,,Zespół"
składający się z nauczycieli i specjalistów pracujących z dzieckiem w
szkole, którego zadaniem jest stworzenie Indywidualnej Karty Potrzeb
Ucznia lub w przypadku ucznia posiadającego Orzeczenie PPP -
Indywidualnego Programu Edukacyjno - Terapeutycznego. Na podstawie
zaleceń Zespołu, dyrektor szkoły w porozumieniu z Organem Prowadzącym
ustala formy i sposoby udzielania dziecku pomocy, na określony okres
czasu. W spotkaniach ,,Zespołu" mogą uczestniczyć rodzice ucznia,
którzy są pisemnie informowani przez dyrektora szkoły o terminie
takiego spotkania.
W naszej szkole pomoc psychologiczno - pedagogiczna rusza w
październiku tego roku szkolnego i obejmuje uczniów klas gimnazjum oraz
przedszkolaków. Dla uczniów szkół podstawowych, tego rodzaju wsparcie
będzie zainicjowane wiosną 2012 r.
Wszelkich informacji na temat sposobów udzielania tego typu pomocy dla uczniów, udziela pedagog szkolny - p. Paulina Wróblewska.
|
Artykuły dla uczniów i rodziców
Systematyczność w nauce - sukcesem dla ucznia
Początek
roku szkolnego to dla każdego dziecka duże wyzwanie. Wydarzenia
związane z przygotowaniem do szkoły budzą szczególnie u młodszych wiele
pozytywnych emocji. Kolorowe książki, wzorzyste zeszyty, wręcz
zapraszają, aby sięgać do nich, jeszcze przed końcem wakacji. Dzieci
bardzo interesuje to, czego będą uczyć się w szkole, zależy im na jak
najlepszych stopniach. W przypadku młodzieży gimnazjalnej, czy
starszych uczniów klas szkoły podstawowej, sytuacja wygląda podobnie.
Wiele dzieci już na początku roku szkolnego, obiecuje sobie oraz
rodzicom, że będą uczyć się na bieżąco, a w dzienniku pojawią się tylko
piątki. To pierwszy krok do osiągnięcia celu - motywacja do nauki.
Każdy uczeń jednak wie doskonale, że wystarczy tylko kilka drobnych
zaniedbań, aby urosły one do rozmiarów ogromnych problemów. Ważna jest
więc bardzo systematyczność w nauce oraz wsparcie rodziców.
Dzieci bardzo często stawiają sobie cele ponad miarę swoich możliwości.
Oczywiste jest przecież, że każde chciałoby zdobywać w szkole same
najwyższe stopnie, a w zeszycie spostrzeżeń wychowawcy mieć odnotowane
tylko pochwały i sukcesy. Bywa też jednak, że uczniowi, po drodze
zdarzyć mogą się różnego rodzaju nieprzewidziane sytuacje, które nie
będą sprzyjały trwaniu w ambitnych postanowieniach. Należeć mogą do
nich zdarzenia chociażby takie, jakże banalne w odczuciu dorosłych, jak
kłótnia z kolegami, zły nastrój lub zdarzający się często brak wiary w
swoje możliwości i przede wszystkim stres. Sytuacje takie mogą
spowodować u ucznia spadek chęci do pracy. Ważne jest wtedy wsparcie
rodziców i odpowiednia ich reakcja na problem dziecka, która pomoże mu
pozbyć się negatywnych emocji i da napęd do dalszej pracy. Istotne jest
również, aby dzieci nauczyć stawiać sobie cele, którym zdołają podążyć.
Jeśli uczeń słabszy przyniesie wiadomość o ocenie dostatecznej,
wskazane jest, aby go pochwalić, a nawet nagrodzić. To będzie dla niego
sygnał, że było warto. Kiedy dzieci czują, że rodzice są z nich
zadowoleni, one z siebie są dumne tym bardziej. Mają dzięki temu zapał
do dalszych osiągnięć w nauce.
Prawdziwą jednak drogą do sukcesu, w zdobyciu którego nic uczniowi nie
przeszkodzi, zawsze była systematyczność. Stała, bieżąca praca jest dla
każdego ucznia gwarancją, że jeśli nawet jakaś negatywna ocena pojawi
się po drodze, w niczym nie zaszkodzi, ponieważ uczeń będzie miał czas
ją poprawić, czy nadrobić zaległości. Systematyczność ma w sobie same
zalety. Przede wszystkim sprawia, że uczeń przez cały rok szkolny ma
poczucie bezpieczeństwa i nie musi obawiać się, że nie zdąży poprawić
wszystkich ocen przed końcem roku szkolnego. Uczeń ten wie także, że
nie musi w pełni strachu przeżywać powrotu rodziców do domu z zebrania
szkolnego, ponieważ zaoszczędził mu nieprzyjemnych niespodzianek. Z
pewnością najbardziej jednak przekonująca jest wiosna i pierwsze oznaki
lata, kiedy to uczniowie systematyczni mają czas na spędzanie wolnych
chwil na świeżym powietrzu, ponieważ nie muszą rezygnować z żadnych
przyjemności, aby nadrabiać zaległości. Świadomość jednak beztroskich
wakacji, z pewnością nie wygra z niczym w świadomości ucznia. Jeśli
zabraknie w ciągu roku szkolnego bieżącej pracy, nierzadko wakacje
okazać się mogą czasem długich przesiadywań w domu z podręcznikiem...
Na szczęście dopiero wrzesień. To czas, kiedy można jeszcze wszystkiego
dokonać. Sprawmy więc, aby cały rok szkolny był dla dzieci taki, jaki
jest jego początek: pełen zapału i motywacji. Przypominajmy dzieciom o
codziennym odrabianiu prac domowych, chwalmy nawet najdrobniejsze ich
sukcesy, monitorujmy szczególnie ich niepowodzenia, aby mogły w
odpowiednim czasie mogły je naprawić. Motywujmy dzieci do
systematyczności, ponieważ w ten sposób spowodujemy z pewnością, że
nauka stanie się dla dzieci przyjemnością i będą się z nią wiązały
wyłącznie miłe skojarzenia.
P.W.
Bezstresowe odrabianie lekcji
Rodzice dość często zadają sobie pytanie: ,,Co zrobić, kiedy moje
dziecko nie chce odrabiać lekcji, nie chce się uczyć?" Często
zwyczajnie nie wiemy w jaki sposób przekonać dziecko, że nauka nie musi
przychodzić mu trudno, a odrabianie lekcji nie musi być udręką. Jak
jednak do tego przekonać młodego człowieka, kiedy po powrocie do domu,
jego zdaniem, może ono robić różne inne, bardziej atrakcyjne rzeczy? Na
początek proponuję spróbować stworzyć dziecku odpowiednie warunki do
nauki, tak aby nauczyło się ono pracować samodzielnie. Oto kilka
cennych wskazówek:
Dzieci
nie powinny odrabiać lekcji w pomieszczeniu, w którym coś mogłoby je
rozpraszać. Takim miejscem nie może być pokój stołowy czy kuchnia,
ponieważ na tej przestrzeni często wiele rzeczy zakłóca spokój i
dziecko może się rozpraszać. To z pewnością nie pomoże mu skoncentrować
się na pracy. Nie należy się spodziewać, że w miejscu, gdzie przebywają
inne osoby, czy gra telewizor, dziecko właściwie wykona zadania. W
przypadku zwłaszcza dzieci w wieku od lat 8 ważne jest również, aby
powoli wdrażać je do samodzielnej pracy. Dzieci, które zawsze odrabiają
lekcje w obecności rodzica, prawdopodobnie w momencie pojawienia się
jakiejkolwiek trudności, proszą go o pomoc. To sprawia, że nie starają
się one myśleć samodzielnie i już na starcie poddają w wątpliwość swoje
umiejętności. W takich sytuacjach dzieciom trudno jest zrozumieć, że
czasem coś może wymagać od nich większego wysiłku (który się opłaca bo
daje satysfakcję dziecku, że wykonało ono zadanie samodzielnie, bez
niczyjej pomocy), że czasem coś nie od razu może się udać i że należy
próbować, aż do skutku. Pracując samodzielnie, ma ono okazję przekonać
się, że należy nauczyć się wkładania wysiłku w pracę, żeby dotrzeć do
celu. Jeśli dziecku się to udaje, rośnie nie tylko jego motywacja, ale
też wiara we własne możliwości oraz samoocena. Nie chodzi o to, aby nie
pomagać dziecku w lekcjach, lecz robić to w taki sposób, aby wzrastało
w nim poczucie odpowiedzialności i samodzielności.
Spokojne,
ciche, nie rozpraszające uwagi dziecka miejsce do pracy odgrywa bardzo
ważną rolę w efektywnym przyswajaniu wiedzy. Zawsze powinno być ono tak
dopracowane, aby dziecko dobrze się w nim czuło oraz miało spokój. Oto
podstawowe zasady:
- Miejsce powinno być jasne. Ważne, aby oświetlenie padało z lewej strony.
-
Biurko oraz miejsce do siedzenia powinno być dostosowane do wzrostu
dziecka. Ważne, aby dziecko nie odrabiało lekcji na dywanie lub przy
zbyt niskiej ławie.
-
Bardzo ważne jest uporządkowanie miejsca pracy dziecka, jakim jest
biurko. W momencie, gdy dziecko przystępuje do odrabiania lekcji, na
biurku powinny znajdować się tylko niezbędne mu do pracy rzeczy, takie
jak przybory, liczydło, kalkulator, słowniki, itp. Zabawki, czy
podręczniki, które nie są dziecku potrzebne, powinny być sprzątnięte z
biurka.
- Z
pewnością trafnym pomysłem jest założenie dziecku terminarza, w którym
mogłoby ono zapisywać daty sprawdzianów, klasówek, oddawania prac lub
np. spotkań z kolegami. To pozwoli zorganizować dziecku sobie czas,
oraz wszystkie zadania realizować we właściwych terminach.
Podsumowując, można ustalić reguły ułatwiające pracę i naukę dziecka:
-
Dziecko odrabia lekcje samodzielnie.
-
Oglądanie telewizji oraz słuchanie radia jest zabronione podczas odrabiania lekcji.
-
Po odrobieniu lekcji wszystkie przybory trafiają na swoje miejsce.
-
Po odrobieniu lekcji pakujemy tornister na następny dzień.
-
Ustalmy z dzieckiem określony porządek materiałów do nauki poszczególnych przedmiotów.
Dziecko z własnej inicjatywy nie będzie wprowadzało tych reguł w życie.
Rola rodzica jest w tym przypadku bardzo ważna, szczególnie w
przypilnowaniu dziecka, dopingowaniu oraz towarzyszeniu mu w utrwalaniu
tych zasad. W ten sposób rodzic pomaga też dziecku przyswoić pewną
dyscyplinę. Może zdarzyć się, że nie zawsze takie zachowanie rodzica
spotka się z entuzjazmem ze strony pociechy, ponieważ wdrożenie tych
zasad wymaga czasu (może to potrwać parę miesięcy lub nawet rok).
Rodzice, którzy spróbują i w swoich poczynaniach będą konsekwentni, z
pewnością dostrzegą mnóstwo pozytywnych stron swoich działań (korzyści
przede wszystkim dla dziecka).
Na podstawie ,,Poradnika dla rodziców"
DEKALOG UCZENIA SIĘ:
(dla uczniów)
Nie odrabiaj lekcji zaraz po powrocie ze szkoły, ponieważ koncentracja
spada najczęściej w tych godzinach. Ucząc się rób sobie miłe przerwy:
posłuchaj muzyki, zjedz coś, pójdź na spacer. Dzięki temu odpoczniesz i
zregenerujesz komórki do dalszego ,,pochłaniania" wiedzy. Pomocna może
być również taka wskazówka: Postaraj się być zainteresowany tym, czego
się uczysz. Lepiej pamiętamy to, co nas ciekawi.
Ucząc się, staraj się kojarzyć nową wiedzę z wiadomościami już
poznanymi, przyswojonymi. Można też pomóc sobie poprzez szukanie
śmiesznych skojarzeń, to też ułatwia zapamiętywanie. Można też dla
śmiechu tworzyć jakieś swoje zabawne wierszyki i rymowanki, to może
okazać się prawdziwą przyjemnością.
- Bardzo ważne - urozmaicenia
Nie wolno zbyt długo koncentrować się na jednym temacie. Najlepiej jest ,,skakać" po przedmiotach.
W bałaganie zbyt dużo czasu traci się na szukanie potrzebnych rzeczy.
Wykorzystuj wszystkie możliwe ,,kanały" - wzrok, słuch, dotyk. Ucząc
się używaj słuchu, wzroku, ręki - uważnie czytaj, głośno powtarzaj,
pisz albo rysuj. Ucząc się wybieraj ważne informacje, rób notatki,
podkreślaj najważniejsze fragmenty na kolorowo.
Bardzo ważne jest planowanie nauki: jakie mam jutro lekcje? Co mam
zadane z tych przedmiotów? Co jeszcze mam na jutro przygotować?
Powtórz materiał po klasówce. Nie ma lepszego sposobu na ugruntowanie
wiedzy. Ucz się ze zrozumieniem. Najlepiej powtarzaj przeczytany
materiał własnymi słowami.
Jeśli w klasie psują się stosunki, pogarszają się także wyniki w nauce.
Ważne niezwykle jest to, aby rozwiązać dany problem, uporać się z nim.
Wśród przyjaciół łatwiej się uczyć, a energię lepiej jest zużyć na
pracę niż na spory.
Na początek łatwe zadania, potem trudniejsze ćwiczenia, na koniec
zostawiamy najprostsze prace. W miarę możliwości warto powtarzać po
sobie przedmioty jak najmniej podobne do siebie, zadania pisemne zaś
przerabiać na przemian z ustnymi.
Na podstawie ,,Podręcznika dla rodziców"
|
|
|
|