Karty rozszerzeń

1. Karta Dźwiękowa –– umożliwia nagrywanie i odtwarzanie muzyki, mowy i innych dźwięków za pomocą komputera. Dzięki niej możesz podłączyć do komputera urządzenia służące do podobnych celów, np,; głośniki, słuchawki lub mikrofon
PARAMETRY: charakterystyka częstotliwości (karta powinna przenosić wszystkie dźwięki z zakresu od 20 Hz do 20 kHz przy takim samym poziomie głośności).
Współczynnik zawartości harmonicznych, zwany także współczynnikiem zniekształceń nieliniowych, informuje, jak duże mogą być zniekształcenia sygnału odtwarzanego w stosunku do oryginalnego.
Odstęp od poziomu szumów określa maksymalne zakłócenia dźwięku.

Każdy ma w swoim komputerze kartę dźwiękową, lecz nie każdy może coś więcej powiedzieć na temat budowy czy jakości dźwięku, dlatego postaramy się przybliżyć jej budowę i funkcje.

Wejście mikrofonowe wejście typu mono, które umożliwia podłączenie mikrofonu. Najcześciej spotykane w kolorze różowym. Problemy związane z obsługą mikrofonu najczęściej są spowodowane złymi ustawieniami głośności lub niską jakością przetwornika.

Wejście liniowe spotykane główne w kolorze niebieskim, służy do podłączania żródła sygnału stereo z takich urządzeń jak wieża audio, telewizor czy odtwarzacz CD.

Wyjście liniowe występuje w kolorze zielonym i możemy do niego podłączyć głośniki, słuchawki i wzmacniacz.

Wyjście liniowe głośników tylnych pełni taką samą funkcje co poprzednie złącze, lecz wykorzystywane jest przy obsłudze dźwięku przestrzennego przy tranmitowaniu dwóch kanałów tylnych w systemie 4.1.

Port gier/port MIDI umożliwia podłączenie pada, dżojstika, a także pobieranie i wysyłanie informacji zgodnych ze standardem MIDI. Obecnie zintegrowane układy powodują że rzadziej ten port występuje, dlatego czasami konieczne jest zastosowanie tzw. śledzia.

Oprócz wyżej wymienionych złącz istnieją także wyższej jakości produkty, które są wyposażone w szereg dodatkowych gniazd rozszerzających możliwości karty dżwiękowej. Obecnie nawet najprostsze modele posiadają wyjścia optyczne lub cyfrowe takie jak:

  • gniazda mini jack
  • cyfrowe wyjście DIN 
  • cyfrowe wejście i wyjście
  • FireWire
  • usb


2. Karta graficzna – karta rozszerzeń komputera odpowiedzialna za renderowanie grafiki i jej konwersję na sygnał zrozumiały dla wyświetlacza.

 

Podzespół ten jest też nazywany kartą VGA. Pierwsze karty graficzne potrafiły jedynie wyświetlać znaki alfabetu łacińskiego ze zdefiniowanego w pamięci karty generatora znaków – tryb tekstowy.

Kolejna generacja kart graficznych potrafiła już wyświetlać w odpowiednim kolorze poszczególne punkty (piksele) – tryb graficzny.

Nowoczesne procesory graficzne udostępniają wiele funkcji ułatwiających i przyśpieszających pracę programów. Możliwe jest narysowanie odcinka, trójkąta, wieloboku, wypełnienie ich zadanym kolorem lub wzorem, tzw. akceleracja 2D.

Większość kart na rynku posiada również wbudowane funkcje ułatwiające tworzenie obrazu przestrzeni trójwymiarowej, tzw. akceleracja 3D. Niektóre posiadają zaawansowane algorytmy potrafiące na przykład wybrać tylko widoczne na ekranie elementy z przestrzeni.

 

Wyróżniamy dwa typy procesorów karty graficznej:

Przystosowane do pracy jako oddzielne karty graficzne tzw. dedykowane:

·                   procesory serii Radeon Graphics produkowane przez ATI technologies, marka AMD

·                   procesory serii GeForce produkowane przez nVidia

·                   procesory firmy Matrox

·                   procesory firmy XGI Technology

Zintegrowane z mostkiem północnym lub bezpośrednio w CPU

·                   procesory marki Intel GMA

·                   procesory firmy AMD

·                   procesory firmy SiS

·                   procesory firmy VIA Technologies

Funkcje karty graficznej

 Karty graficzne oferują inne sprzętowe efekty, jak mgła, przezroczystość (dodatkowy kanał Alpha). Zasoby kart graficznych mogą być udostępniane innym stacjom roboczym sieci komputerowych. W obecnych topologiach sieciowych istnieje możliwość przesyłania obrazów na monitory innych stacji roboczych.

Budowa karty graficznej:

Większość kart graficznych  składa się z następujących elementów:

·                  Procesor graficzny (GPU) – odpowiedzialny za generowanie obrazu w pamięci obrazu

·                  Pamięć obrazu – bufor ramki (ang. framebuffer) – przechowuje cyfrowe dane o obrazie, tekstury, dane geometrii sceny, etc

·                  Pamięć ROM – pamięć przechowująca dane (np. dane generatora znaków) lub firmware karty graficznej, obecnie realizowana jako pamięć flash EEPROM

·                  Interfejs do systemu komputerowego – umożliwia wymianę danych i sterowanie kartą graficzną – zazwyczaj PCI, AGP, PCI-Express

Procesor wideo – układ wspomagający dekodowanie i przetwarzanie strumieniowych danych wideo; w najnowszych konstrukcjach zintegrowany z procesorem graficznym


3. Karta sieciowa - karta rozszerzenia, która służy do przekształcania pakietów danych w sygnały, które są przesyłane w sieci komputerowej. Karty NIC pracują w określonym standardzie, np. Ethernet, Token Ring, FDDI, ArcNet, 100VGAnylan.

Karta sieciowa wedle ogólnie przyjętej definicji jest zintegrowanym lub dołączanym elementem urządzenia stacjonarnego i mobilnego, mająca na celu wysyłanie jak również odbieranie pakietów danych przesyłanych w sieciach WLAN i LAN. Dodatkowo, jednym z najważniejszych zadań w przypadku nowoczesnych kart jest poza transmisją , również rozszyfrowywanie i właściwe odczytywanie przesyłanych danych, które przekazywane są łączami komunikacyjnymi przewodowymi oraz mobilnymi. Transmisja danych ma swój początek po ustaleniu podstawowych parametrów transmisyjnych i przesyłowych pomiędzy stacją nadawczą oraz docelową (odbiorczą) . Do podstawowych danych zaliczyć można na przykład prędkość przesyłania danych (zależna od szybkości łącza oraz indywidualnych parametrów każdej z jednostek) a także rozmiar pakietów danych, jakie mają zostać przesłane jednorazowo. Po wstępnym ustaleniu wszelkich potrzebnych parametrów, dane są przekształcane we właściwe sygnały elektryczne, po czym następuje ich kodowanie w celu uniknięcia przechwycenia przez osoby niepowołane.

Działanie :

Aby karta sieciowa działała odpowiednio i zapewniała szybkość transferu w jak największym stopniu zbliżoną do tej gwarantowanej przez producenta, musi zostać spełnionych kilka podstawowych warunków. Jednym z najważniejszych aspektów jest szybkość, z jaką na przesyłane informacje odpowiedzieć może system komputerowy danej stacji roboczej. Często zalecana specyfika osprzętu nie jest podana na opakowaniu karty sieciowej ani w instrukcji obsługi, warto jednak pamiętać, iż parametry komputera powinny być optymalne, gdyż potwierdzono poprzez analizy sprzętowe, że informacje przesyłane a następnie odbierane przez kartę sieciową są następnie odbierane przez stację roboczą, przez którą muszą zostać zaakceptowane i przetworzone. Jeżeli tak się nie dzieje, zostają one odrzucane, co wpływa na znaczne obniżenie prędkości przesyłania danych, przeciążenie łącza powodowane zastojami w przesyłaniu informacji oraz są one zwyczajnie odrzucane przez interfejs, przez co otrzymane informacje mogą być niepełne.

Rodzaje kart sieciowych :

Karty siecowe można podzielić na rodzaje , biorąc pod uwagę prędkośc przesyłanych przez nią inforamacji.Na tej podstawie można wyróżnić w zasadzie dwa postawie rodzaje kart sieciowych, mianowicie 802.11b i 802.11g. Standard 802.11b obsługuje prędkości do 11 Mbps, zaś 802.11g do 54 Mbps. Warto przy tym podkreślić, że prędkość Internetu jest kilkanaście razy mniejsza od 802.11b, dlatego też z powodzeniem można zdecydować się na zakup nieco wolniejszych kart 802.11b. Jeśli potrzebujemy przesyłać większe ilości danych w sieci lokalnej, czyli pomiędzy komputerami podłączonymi za modemem, konieczne jest wykorzystanie szybszych kart, które obsługują standard 802.11g.